Der opstod en fejl
Prøv igen senere
Ingen søgeresultater
Ingen søgeresultater
Da Susanne og Robert købte lejligheden i 2017 stod den fuldstændig, som da ejendommen blev bygget i 1914. For Robert var rammerne og beliggenheden perfekt, og med mere end 3 meter til loftet var det et perfekt sted for de klassiske lamper, som han havde stående hjemme i kælderen i villaen i Silkeborg. For mens Robert altid har vidst, at han på et tidspunkt skulle bo i en lejlighed med højt til loftet, var følelsen helt modsat hos Susanne – her skulle hun ikke bo.
De første tre år boede parrets datter i lejligheden, mens hun studerede. I løbet af den tid forelskede Susanne sig mere og mere i tanken om at bo i lejligheden – midt i byen, men alligevel tæt på naturen og Moesgaard, hvor hun ofte løber.
Fra parret gik i gang med renoveringen, gik der otte måneder, før de kunne flytte ind i en gennemrenoveret lejlighed, der stadig emmer af sjæl og originale detaljer.
Hele lejligheden er præget af Roberts interesse for danske designklassikere og ældre arkitekttegnede møbler med historie – i gangen står Arne Jacobsens Mågen fra 1970, der oprindelig blev tegnet til Nationalbanken og en PK91 foldestol med kanvas, produceret af E. Kold Christensen i 1970’erne. I soveværelset står én ud af de i alt 333 Panton Glow stole, der blev fremstillet som en limited jubilæumsmodel i 2018, sammen med Poul Kjærholms PK1 fletstole produceret i 1970’erne hos E. Kold Christensen, der fungerer som sideborde.
I det hele taget spejler parret deres indretningsfilosofi i den tyske designer Dieter Rams’ principper for godt design og særligt at ”good design is long-lasting”.
De originale plakater i gangen har parret haft i mange år, men interessen for kunst er især opstået efter, at Susanne og Robert flyttede ind i lejligheden. De seneste kunstkøb er to malerier af Michael Kvium.
Det store maleri i spisestuen købte Robert i 2018. Det er malet i 1970 af Louis Rosen Schmidt, der var søn af chefredaktør Erik Schmidt på Aarhus Stiftstidende, og også lavede flere udsmykningsopgaver for bl.a. Jyllands-Posten og Tivoli Friheden. Pga. størrelsen har maleriet været opmagasineret, men nu er det tilbage i Aarhus og visuelt blikfang gennem de tre stuer en-suite.
For enden af den lange gang, ligger køkkenet. Det originale køkken er lagt sammen med et lille anretterkøkken, og fra spisebordet i køkkenet kan Susanne og Robert nyde udsigten til Aarhus Domkirke.
Da de skulle vælge køkken, faldt Susanne for Copenhagen snedkerkøkkenet i eg fra uno form på grund af det stilrene og tidløse udtryk. Efter at have set et hvidt køkken på køkkentegningen var parret enige om, at lejligheden skulle og kunne bære mere end et hvidt køkken. For at der ikke er noget, der forstyrrer de smukke rammer med gamle døre, rosetter og stuk, har parret valgt et let udtryk og helt enkle linjer – uden synlig emhætte, uden overskabe og uden hylder.
Bordpladen er et kapitel for sig. Susanne var egentlig mest til en klassisk hvid Corian-bordplade, men Robert insisterede på bordpladen i curlet stål. 6,5 meter bordplade i ét stykke - uden samlinger - blev hejst op over ejendommen og ind ad vinduet i viktualierummet. Og det valg har parret ikke fortrudt, for bordpladen er både smuk og praktisk i hverdagen.
Her bor
Susanne Hochheim (54) og Robert Hochheim (56)
Hvor
Aarhus, Danmark